17 Aug 2018

Motivatie, het brandend verlangen en de weg van het midden …

Alles start bij jezelf, het is jouw beslissing, jouw mindset en jouw brandend verlangen! Gezondheid is niet geklonken op één dag. Het vraagt heel veel liefde en toewijding naar jezelf! Het komt er op neer dat je elke dag voor jezelf zorgdraagt door de juiste keuzes te maken en te kiezen voor gezonde en voedzame VOEDing. Mensen zeggen me soms, we mogen toch nog leven? Precies dat als we mensen motiveren om de weg van het midden te kiezen, dat ze precies niets meer mogen. Terwijl het net andersom is, de transformatie is niet wat we niet meer mogen of kunnen, maar net de opportuniteit om te groeien in jezelf door jezelf de beste levensstijl aan te leren. Maar hoe blijf je in godsnaam gemotiveerd?

Vaak zien we in praktijk dat de intrinsieke motivatie na een tijdje verdwijnt. Intrinsieke motivatie is de drijfveer om iets te doen. Door die intrinsieke motivatie om te zetten in iets meetbaars, kun je daar meer plezier uithalen. Als iemand intrinsiek gemotiveerd is om bijvoorbeeld te gaan sporten om gewicht te verliezen, zal hij dat met volle overgave doen.

Enkele concrete tips om mee aan de slag te gaan …

1) Visualiseer je doel(en) Neem de tijd om weg te dromen over hoe je leven eruit zou zien mocht je al je doel bereikt hebben. Stel jezelf de vraag op welke manier je leven er anders zou uitzien, welke voordelen dit met zich mee zouden brengen, hoe je tegenover je nieuwe IK zou staan… Maak elke ochtend of avond voor het slapengaan enkele minuutjes vrij om te focussen op je doelen. Focus = where your attention goes, your energy flows

2) Motiverende foto’s en quotes Zorg dat je vaak herinnerd wordt aan je doel. Neem een mooie foto van je te bereiken doel als screensaver voor je pc of smartphone. Wat mij bijvoorbeeld enorm helpt is om op Pinterest een bord te maken met alles wat je kan motiveren, foto’s, die mooie bikini die je deze zomer aan wil, quotes, noem maar op … Neem dikwijls de tijd om je borden en pins bij te werken, zo ben je onbewust terug met je doel bezig.

3) Zorg voor discrepantie tussen hetgeen je craved en hetgeen je wil bereiken. Vaak toegepast in de verslavingszorg, is het een techniek om discrepantie op te roepen doordat je ontevreden bent met de nadelen van wat een ongezonde levensstijl met zich meebrengt, en de voordelen van gedragsverandering beseft. Hang aan je koelkast een foto van een slank, gezond persoon met daarnaast een foto van een dik en ongelukkig persoon. Wedden dat de stap om iets ongezonds uit de koelkast te nemen een stuk kleiner wordt?

4) Ga weddenschappen aan … Creëer extra motivatie door weddenschappen aan te gaan of stel een doel door je in te schrijven voor een loopwedstrijd. Beeld je in hoe fier je zal zijn wanneer je (ongeacht de aantal km of tijd), die finish haalt!

5) Beloon jezelf! Beloon jezelf door middel van “workoutfooien”. Gooi bij iedere afgewerkte workout bijvoorbeeld €1 in een pot. Bedenk zelf maar wat je met deze “workoutfooien” kan doen. Wat ik persoonlijk ook een leuke vind, neem twee identieke glazen bokalen (die je eventueel wat oppimpt), en gooi in één ervan het equivalent van mooie stenen of knikkers van het gewicht dat je kwijt wil in pond (halve kilo’s). Bij elke verloren pond gooi je één van je stenen in de andere bokaal.

6) Zie jezelf als topatleet ‘train like you’re sponsored bij Nike’ behandel je lichaam als die van een topatleet. Zie voeding als brandstof voor je lichaam, niet als voeding voor je emoties, comfort, troost, beloning of motivatie. Goede, gezonde voeding is een vorm van zelfrespect. Voor je iets in je mond stopt stel jezelf volgende vragen: – Heb ik echt honger? – Ben ik bang of boos? – Voel ik me alleen? – Ben ik moe? – Verveel ik me? Is het antwoord op één van deze vragen positief, drink een glas water en probeer je dagelijkse bezigheden te hervatten.

7) brainstorm Eén dat ik regelmatig toepas met mijn klanten: brainstorm over wat gezond zijn voor jou betekent. Schrijf de kernwoorden op. Stel jezelf de vraag: “welke waarden over gezondheid wil ik aan mijn kinderen meegeven?” Door dit allemaal goed op een rijtje te hebben, vergroot je onbewust de beloning van het slagen en de straf van het falen. Hierdoor zal je motivatie automatisch stijgen.

8) Omring jezelf met gelijkgestemden. Ga om met enthousiaste en motiverende mensen. Mensen met dezelfde mindset en visie. Niets is vervelender wanneer je probeert gezond te leven dan een groep vrienden die je doen bezwijken onder sociale druk. Probeer in het begin dit te vermijden. Op een later tijdstip, wanneer je je sterker voelt, kan je zelf aangeven wat je belangrijk vindt. Dwing respect af voor jouw keuzes! Maak jezelf lid van een Facebookgroep of community die zich richt op jouw interesses.

9) Afwisseling en vernieuwing Zorg voor afwisseling in je voeding en workouts. Niets is slopender dan verveling.

10) Tot slot: leg de lat niet te hoog voor jezelf! Misschien wel de belangrijkste tip die ik je kan meegeven: leg de lat niet te hoog voor jezelf! Splits je doelen op in kleinere doelstellingen, vraag hierbij eventueel hulp. Het behalen van kleine stapjes op je doelenladder werkt zoveel meer belonend dan streven naar dat éne onoverzienbare doel. Houd de weg van het midden, alles draait rond evenwicht! Gun jezelf die cheatmeal, dat dessertje, dat glaasje wijn. Zolang je ’s anderendaags maar terug de draad opneemt!

Heb je zelf nog tips of suggesties over hoe de motivatie erin te houden? Ze zijn zeker welkom!

 

Nathalie Dujardin – Personal/Mental/Food Coach Mind2sculpt Boutique Fitness Studio Izegem35151712_801113646747440_5981497478787104768_n

m2s